
Fenntartható márkaként a COVID idején – nehezebb, de fontosabb is, mint valaha
A járványhelyzet arra kényszerítette a kormányokat és a vállalatokat, hogy soha nem látott gyorsasággal alkalmazkodjanak újabb és újabb helyzetekhez. Az elemzők szerint a jelenlegi reakciók arról is képet festenek, hogyan kezelheti a társadalom a súlyosbodó éghajlatváltozásból eredő esetleges vészhelyzeteket. Ez pedig azt jelenti, hogy ahogy a járvánnyal, úgy a környezeti problémákkal kapcsolatban is a márkáktól várjuk majd a megoldást.
A 2020-as Edelman Trust Barometer szerint az emberek 89%-a várja el egy márkától, hogy tegyen valamit a pandémia megfékezése érdekében, 62% szerint pedig kritikusan fontos szerepet játszanak a vállalatok a járvánnyal való küzdelemben.
Ha a jelenlegi helyzetet átültetjük egy olyan jövőképbe, melyben az éghajlatváltozás a közös ellenség, a márkáknak fel kell készülniük, hogy a harc élére állhassanak.
A fenntarthatóság a közbizalom erősítésének olyan eszköze, mely a bizonytalan helyzetekben még fontosabb, mint valaha. A pandémia egyedülálló lehetőséget teremt arra, hogy a márkák megtanuljanak gyorsan reagálni, és felkészüljenek a jövő problémáira: fenntartható célokkal.
Bár alapvetően az Y és Z generációk nyitottabbak a zöld megoldások iránt, a mostani helyzetben kortól függetlenül érzékenyebbé váltak az emberek a társadalmi-környezeti problémákra. A márkáknak most nagyobb a mozgásterük, több lehetőségük van edukálni és bemutatni fenntartható céljaikat. Így értékes kapcsolatokat alakíthatnak ki vásárlóikkal, melyek a jelenlegi válságon túl is kitartanak majd.
„Ritkán van olyan ügy, ami ennyire mélyen érint ennyire sok embert” – magyarázta Julia Wilson, a Nielsen fenntarthatóságért felelős alelnöke a Marketing Dive online magazinnak. „A márkáknak ez egy lehetőség, hogy megmutassák, hogy kiállnak a közösségért.”
Fotó: Pexels.com
Mindent egy jó célért
A Nielsen kutatása szerint 2013 és 2018 között a csomagolt termékek piacán a növekedés 50%-a a fenntartható termékek megjelenésének köszönhető. A koronavírus alatt a márkák nagyobb figyelmet kapnak, így elképzelhető, hogy a járvány után a környezetvédelemben is utat mutathatnak majd.
„Ha a COVID előtt fontos volt, most pedig még inkább reflektorfénybe került, akkor a jövőben még fontosabb lehet. Most kell a márkáknak üres ígéretek helyett ténylegesen kiállni az emberekért és a bolygóért” – mondta Wilson.
Ezt a feltételezést egy másik tanulmány is alátámasztja: az Accenture kutatása szerint a fogyasztói szokásokat valóban véglegesen megváltoztatja a jelenlegi helyzet, és az etikus fogyasztás teret hódít. A tanácsadó cég által megkérdezettek 45%-a állította, hogy fenntarthatóbb döntéseket hoz, mint a pandémia előtt, és ezt a szokást a jövőben is igyekszik megőrizni.
Megkondultak a vészharangok
A járvány miatt hozott, milliárdokat követelő és ugyanennyi embert érintő intézkedések eloszlatták a fenntarthatósági célok megvalósíthatóságának kételyeit. Láthatjuk, hogy az igazán fontos kérdésekben nincs határ.
„A fogyasztók mostantól kevésbé lesznek elnézőek azokkal a márkákkal szemben, akik csak jelentéktelen gesztusokat tesznek” – jelezte előre Shahla Hebets, a Think Media Consulting tanácsadó cég vezérigazgatója. „A holisztikus megközelítés lesz az alapvető elvárás. A vásárlók tudják, hogy a vállalatok képesek tenni valamit, hiszen a járvány alatt is képesek voltak rá. Már nem hiszik el, hogy nem engedhetik meg maguknak, hogy cselekedjenek.”
Mivel a világjárvány a rendszerek teljes átalakítását követelte, ideértve a szállítást, az ellátási láncot és a fogyasztási szokásokat is – nyilvánvalóvá vált, hogy környezetbarátabb módon is működhet a gazdaság. Az Axios jelentése szerint idén 6%-kal csökkent a globális szén-dioxid kibocsátás, ami rekordot jelent!
„Láttuk, ahogy egy nap alatt kitisztítottátok az eget, egy pillanat alatt leállítottátok a szennyezést” – mondta Tensie Whelan, a NYU Fenntartható Üzleti Központjának vezetője a Marketing Dive-nak. „Tehát tudjuk, hogy nem igaz, hogy pénzzel nem tudjátok megoldani a problémát.”
Persze ahhoz, hogy valódi változást érjenek el a vállalatok, létre kell jönnie egy erős összefogásnak, amit a kormányok, szervezetek és egyének is támogatnak. A márkáknak is külső segítségre, átgondolt stratégiára és nagy mennyiségű erőforrásra van szüksége ahhoz, hogy lépni tudjanak. A járvány okozta gazdasági leállás pedig nem könnyíti meg a dolgukat. Mégis fontosabb most, mint valaha, hogy létrejöjjön ez az átfogó együttműködés a környezetvédelemért, hiszen két, igen erősen összefüggő dologról van szó. Egy szakértői szervezet (Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services) nemrég tette közzé jelentését, melyben arra hívják fel a figyelmet, hogy a folyamatos környezetrontás – az erdőirtás, a túlbányászat, a vadon élő állatok kizsákmányolása, stb. – könnyen vezethet újabb és újabb világjárványokhoz.
Az elmúlt öt évben körülbelül 50 millió hektárerdőt irtottak ki. Fotó: pexels.com
„Az igazi kihívás az, hogy a jelenlegi gazdasági visszaesésben honnan vegyünk erőforrásokat a fenntarthatósági céljaink megvalósítására” – tette hozzá Hebets. „Azonban az az igazság, hogy sokkal többet veszítünk, ha figyelmen kívül hagyjuk ezeket, mintha befektetünk. Megfordult az egyenlet.”
A zöld az új prémium?
A beruházások megtérülését rengeteg márka úgy éri el, hogy prémium kategóriába emeli a fenntartható termékeket: jóval magasabb árcímkét ragaszt rájuk, mint káros társaikra. Ezek az árak azonban nem feltétlenül tükrözik az előállítás költségeit. Whelan szerint ennek a prémium modellnek fokozatosan el kell tűnnie a piacról, ahhoz, hogy a recesszió alatt is élhető legyen a fenntartható életmód.
Azok a márkák nyerhetnek, akik csökkentik a fenntarthatósági prémiumot, hiszen a gazdasági válság miatt a vásárlók őket fogják választani. Hosszú távon megéri az árak leszállításával erős fogyasztói bázist kiépíteni.
„A fenntarthatóság még ezzel az árréssel együtt is a leggyorsabban fejlődő ágazat” – tette hozzá a szakember. „Ha a vállalatok játékban akarnak maradni, csökkenteniük kell az árakat, így növelhetik piaci részesedésüket és a fogyasztói bizalmi indexet.”
Forrás: marketingdive.com

8+1 tipp az izgalmas online prezentációkért
Nincs üzleti élet megbeszélések, találkozók és prezentációk nélkül. A jelen helyzetben ezeket úgy kell lebonyolítani, hogy nem állnak rendelkezésre a megszokott offline eszközök. Új megközelítésekre, ötletekre és az online lehetőségek megfelelő kiaknázására van szükség ahhoz, hogy az online prezentáció ne legyen rémálom. Így tarts izgalmas előadást online!

Csak zölden épülhet újra a gazdaság a pandémia után
A járványhelyzet olyan gazdasági kihívásokat és soha nem látott lehetőségeket hozott a felszínre, amiket nem hagyhatunk figyelmen kívül, akkor sem, amikor már nem kell a karantén és a távolságtartás miatt aggódnunk. Az életvitelünket nem tudjuk tovább fenntartani, a jövő gazdasága csak a fenntarthatóság alapkövein állhat stabilan.