
Elégedett-e Ön jelenlegi munkahelyével? – Mindent a dolgozói elköteleződésről
Cégvezetőként jelenleg talán kisebb gondunk is nagyobb annál, mint hogy a dolgozóink lelki világával foglalkozzunk, most, hogy itt a világvége - ami inkább csak a jó világ végét jelzi, és sajnos a recesszió követi majd. Amit még nehezebb menedzselni, mint ha valóban megszűnnénk létezni. Csakhogy a nap végén mégsem az üzleti partnerek, a részvények és a megrendelők tartják a fejlődés pályáján a céget. A munkavállalók mind értéket teremtenek, és kisebb-nagyobb mértékben hozzájárulnak a folyamatos előrehaladáshoz, az innovációhoz és a gazdasági válság túléléséhez. Az pedig, hogy kisebb vagy nagyobb mértékben, elsősorban a cégen múlik.
Nevezhetjük EX-nek, X adatoknak, munkavállalói élménynek vagy employee experience-nek, tulajdonképpen arról van szó, hogy szeretnek-e a munkavállalóink cégünknél dolgozni. Ennek megállapítására számos különböző eszközt használhatunk, azonban a megkérdezéses módszerek egyértelmű hibafaktora a normakövetésből eredő szándékos torzítás – mégis ki mondja azt a főnökének, hogy nem egy álommunkahely, amit vezet? Ráadásul, bár az Y és Z generáció szeret visszajelzést adni, az idősebbek kevésbé. A tapasztalt HR-es kolléga pedig hiába lát mindent, az emberek lelkéből mégsem tud olvasni. Ezt bizonyítja a 2019-es SAP Digital Experience konferencián közzétett tanulmány is: a vizsgált vállalatoknál a HR-esek 69%-a gondolta úgy, hogy munkavállalóik elégedettek a céggel, miközben csak 34%-uk érezte elkötelezettnek magát.
A felmérések persze valóban nagyon fontosak, de ami még annál is fontosabb, hogy tegyünk a jó eredményekért, és ne hagyjuk, hogy dolgozóink munkakedvét felőrölje az idei év bizonytalansága és nyomasztó hangulata!
Nagyszabású célok az egész cég számára
A fenntarthatóság az erőforrásaink lehető legoptimálisabb felhasználásáról szól, egy vállalat legértékesebb erőforrásai pedig maguk a dolgozók. Nagyon fontos, hogy tudjuk, mi motiválja őket, abban, hogy minden reggel kikeljenek az ágyból és elinduljanak az irodába vagy a gyárba. Ha sikerül olyan célokat kitűznünk, melyeken szenvedéllyel dolgoznak, növelhetjük a hatékonyságot, a munkamorált és ezzel együtt munkaidőt szabadíthatunk fel. A vállalat elköteleződése „a nagyobb jó” mellett, mint amilyen a környezetvédelem, nemcsak a vásárlóknak fontos. A motivált munkavállalók kevesebb időt töltenek nem hatékony munkavégzéssel, ha pedig bevonjuk őket a folyamatainkba, így a fenntarthatósági céljaink megvalósításába is, új megoldásokat fognak keresni, melyekkel hozzájárulhatnak a vállalati működés optimalizálásához.
A nagyszabású célok motiválják a dolgozókat. Anna Shvets fotója a Pexels oldaláról.
A profession.hu piackutatása szerint 2019-ben a munkavállalók 82%-a tartotta fontosnak, hogy a cég, ahol dolgozik, környezettudatosan működjön. Kiemelkedően sokat számít a dolgozói elköteleződés kérdésében a fenntarthatóság a kollektivista szervezeteknél, és a környezetvédelemmel foglalkozó, bio-termékeket gyártó cégeknél, de általánosan is igaz, hogy az affektív (érzelmi alapú) kötődést befolyásolják a menedzsment környezetvédelemmel kapcsolatos értékei. Susan G. Tilleman élelmiszeripari cégeknél végzett kutatást: a szerző szerint, ha egy vállalat kifelé azt mutatja, hogy fontos számára a környezetvédelem és igyekszik fenntarthatóan működni, akkor a dolgozók ezt el is várják. Ne felejtsük el, hogy mielőtt jelentkeztek volna hozzánk, ők is külső szemlélőként látták cégünket és ez alapján alakították ki elvárásaikat. Ha csalódniuk kell a számukra fontos értékekben, a negatív érzések csökkentik az elköteleződést.
És akkor még csak a jelenről beszélünk, ami egy vállalat életében épp csak egy pillanatnak felel meg: a jövő munkavállalóiról, az Y és Z generációról, a LOHAS fogyasztói csoportról szóló cikkünkben írtunk részletesebben. Összefoglalva annyit elárulhatunk, hogy számukra még fontosabb a környezetvédelem, mint az idősebb korosztálynak. Egy tavalyi kutatás szerint az X generáció negyede választott tudatosan zöld munkahelyet, ehhez képest az Y generáció 40%-a dönt ez alapján. A fiatal korosztály 70%-a nem tervez hosszú távon olyan cégnél dolgozni, ahol nem kap kiemelt szerepet a környezetvédelem.
A csapatépítés szerepe
A munkavállalói elköteleződés a vállalati értékek, a jövőkép, a megfelelő kommunikáció és elismerés mellett a szociális környezettől is függ. Mind a vezetőkkel, mind a közvetlen munkatársakkal kialakított kapcsolatok befolyásolják a valahova tartozás érzését, ez pedig közvetlenül hat az elkötelezettségre. A munkahelyi környezeten kívüli találkozások – legyenek online vagy offline – kiegészítik a munkatársainkról alkotott képet. Új oldalukról ismerhetjük meg őket, bepillantást nyerhetünk magánéletükbe, ez pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy munkatársból baráttá váljanak. A csapatépítők nem csak a szociális kapcsolatokat erősítik, hanem a csapatdinamikát, a hatékony együttműködést és a kommunikációt is javítják, emellett bizonyítják, hogy a cégvezetők számára fontosak az ott dolgozók, ami magabiztossá teszi őket és növeli fontosságtudatukat.
Fontos, hogy a csapatok úgy érezzék, összetartoznak. Fauxels fotója a pexels oldaláról.
Minél erősebb egy dolgozó elkötelezettsége, annál szívesebben marad a cégnél hosszú távon, és annál nagyobb a motivációja is. Az elkötelezett dolgozó nem csak annyit tesz, amennyit feltétlenül elvárnak tőle: önszántából dolgozik ezen felül is a cég céljainak elérésén. Az olyan erőfeszítések pedig, amiket saját maga vállal, sokkal kevésbé megterhelőek a számára, mind fizikailag, mind mentálisan.
Az, hogy idén kiemelten fontos a fizikai biztonság, nem jelenti azt, hogy magunk mögött kell hagynunk az értékeinket, vagy hogy ne lennének eszközeink a csapatkohézió erősítésére. Hibrid karácsonyi és Mikulás-ünnepségeinken úgy használhatjuk ki a csapatépítők pozitív hatásait, hogy közben nem veszélyeztetjük munkatáraink egészségét. Hibrid céges rendezvényeink részleteiről itt olvashatsz bővebben.
Források:
Suzanne G. Tillemann: Is Employee Organizational Commitment Related to Firm Environmental Sustainability? in Journal of Small Business & Entrepreneurship 25(4):417-431, 2012.
SZABÓ Anna: A munkavállalói elkötelezettség növelésének hatása és lehetőségei in Opus et Educatio, 3. évf, 4.szám

Hogyan beszélj a cégvezetőkkel a fenntarthatóságról?
Mára a legtöbb vállalat elkötelezte magát környezeti és társadalmi célok mellett. Az ilyen fenntarthatósági törekvések egyre inkább az üzleti megbeszélések részeivé válnak, de sok pénzügyi igazgató továbbra is költségként, nem pedig értékforrásként tekint rájuk. Ez igencsak megnehezítheti az előrelépéshez szükséges belső finanszírozás megszerzését, holott számos tanulmány szól a zöld befektetések profitábilitásáról. Hogyan hozhatnánk a fenntarthatóság közös nevezőjére a különböző osztályok vezetőit? Az biztos, hogy mindenkinek egy nyelven kell beszélnie.

Miért számít üzleti kockázatnak a vadállatok pusztulása?
A hőmérséklet emelkedése és a kiszámíthatatlan esőzések a „futótűz évszakát” vég nélküli szezonná, a „100 éves áradásokat” pedig éves eseményekké változtatták. Eközben a globális vadkereskedelem és a természetes élőhelyekbe való betolakodás egyre több állat-kórokozónak teszi ki az embereket. Így terjedt el az Ebola, a SARS és a COVID-19. Gyengélkedő bolygónk tüneteinek listája hosszú, és most csak még hosszabb lett: A WWF által nemrégiben közzétett, 2020-as Living Planetjelentés szerint a szervezet által megfigyelt vadon élő állatok populációja 1970 óta 68 százalékkal csökkent. De miért jelent mindez üzleti kockázatot a vállalatok számára?

Napjaink fogyasztói és a fenntarthatóság - elméletek a gyakorlatban
Duncan Baizley, a WGSN Insight egyik szerkesztője, a fenntarthatóság három trendjét vizsgálta meg aszerint, hogy milyen hatással lesznek ezek a vállalatok jövőjére. Hogy mire jutott? Röviden: a poszt-műanyag világban a márkáknak tovább kell gondolniuk zöld kommunikációjukat, és működésük minden elemét a fenntarthatóság alapelvére kell építeniük, ha modern fogyasztókat akarnak elérni. Progresszív értékek, átláthatóság és rendszerszintű változások: ezek jellemzik a jövő márkáját.